Card image cap

Promotie wordt erkend als de meest doeltreffende oplossing voor inflatie.

In een inflatoire context en in het licht van de internationale gebeurtenissen die ons dagelijks leven kenmerken, let meer dan één Belg meer op de prijzen en zoekt 32% meer promotie of stapt over naar de eigen merken van de grote distributeurs. 


In het jaar 2022 zal de inflatie gemiddeld 8,3% bedragen. Niet meer gezien sinds 1985! Met grotendeels negatieve gevolgen voor de consumptie. Huishoudens voelen nu duidelijk het gewicht van de stijgende prijzen. En het is nog niet voorbij! De inflatie blijft stijgen. Een stijging van de voedselprijzen die reeds op +4,6% wordt geraamd. Een schok die moeilijk te verwerken is voor consumenten die op zoek zijn naar lage prijzen! Maar promotie kan helpen. 

Promotie als schokdemper bij inflatie


De oplossing in deze crisisperiode zou zijn om gebruik te maken van promoties. Omdat zij punctueler zijn dan een prijsverlaging, maken promoties het mogelijk deze wens om "iets te doen" voor de klanten te combineren met het handhaven van prijzen die verenigbaar zijn met de rentabiliteit.

Kleinhandelaars passen hun promoties aan


Grote promoties, zoals 1+1 gratis en 50% korting, zijn zeer gewild. Consumenten gaan steeds meer op zoek naar goedkopere oplossingen, gaande van een toename in gebruik van kortingsbonnen, meer aankopen van eigen merken van detailhandelaars, tot goedkope oplossingen voor het aanleggen van voorraden dankzij volumekortingen. Zelfs goedkope recepten zijn in opmars in de zoekmachines.  Delhaize biedt bijvoorbeeld de kleine leeuw aan, een oplossing voor het probleem van de stijgende prijzen, en brengt op die manier dagelijkse producten tegen lage prijzen op de markt. 

 

Hard discounters winnen terrein terug


Al deze inspanningen werpen hun vruchten af. Klanten zijn zich ervan bewust dat detailhandelaren inspanningen leveren. Detailhandelaren die laaggeprijsde producten aanbieden, hebben hun verkeer zien toenemen, maar zij lijken meer spanningen te kennen op gebied van hun sociaal klimaat. 

 

18 Juli 2022