• Nederlands

Excellence in execution

Nederlandse artikel – english version available

Een geïntegreerde aanpak leidt tot ‘excellence in execution’. Heel vaak gebeurt dat evenwel niét. De cijfers van HighCo liegen er niet om: 80% van de productlanceringen zijn geen succes, waardoor die SKU’s geen kans hebben om blijvers te worden in een winkelassortiment dat al snel 25.000 producten telt.

Promotie-obsessie

Bij HighCo, dat intelligente marketingoplossingen biedt, zijn ze ervan overtuigd dat een omnichannel-benadering cruciaal is om zoveel mogelijk consumenten te bereiken. “Liefst 93% van de klanten geeft aan zich te laten beïnvloeden door in-store promotie. Meer dan de helft (58%) bekent zelfs geobsedeerd te zijn door promoties. Bovendien is de Belg Europees recordhouder op vlak van coupongebruik, met een jaarlijks gemiddelde van 6,8 gebruikte coupons per persoon. De shopper gelijktijdig online en offline benaderen is meer dan ooit aangewezen,” stippen Fabrice Goffinet (Chief Commercial Officer bij HighCo Data) en Didier Navette (Marketing Manager bij HighCo Shelf Service) aan.

De eerste stap is het creëren van de actie. “Na de bepaling van de doelstelling beslis je welke promotiemechanismes je gaat gebruiken. Het is belangrijk een interactie met de klant te creëren door hem zo geïnspireerd mogelijk te benaderen en de producten zo opvallend mogelijk in het oog te laten springen.”

Vervolgens ga je over tot de eigenlijke communicatie. Dat kan op de meest uiteenlopende manieren. “Coupon on shelf, een ‘100% terugbetaald’-actie, ‘contest on shelf’, ‘receipt on shelf’, ‘tester on shelf’… mogelijkheden genoeg om in te spelen op emotie, klantbeleving, sympathie voor het product te creëren en impulsaankopen te genereren. Shoppers naar het rek loodsen kan onder meer door digital signage en trolley advertisement. Online kan je bijvoorbeeld opteren voor games: die aanpak is al heel populair in Frankrijk, omdat je zo een langere ‘brand exposure’ creëert en een viraal effect krijgt als de speler zijn resultaat via sociale media deelt met zijn omgeving.”

De uitvoering van de actie moet gebeuren op het juiste moment en op de juiste manier. Wie gebruikt maakt van coupons, doet er goed aan verschillende codes te gebruiken voor verschillende media en zet best sterk in op de faciale waarde. “We raden iedereen aan om bij het opzetten van nieuwe acties maximaal te leren uit het resultaat van vorige campagnes: neem tijd om de statistieken te analyseren, zodat je het effect van nieuwe initiatieven kan optimaliseren.”

Return to news